GRASBAANRACES

Aankomende evenementen

Evenementen

« mei 2017 »
zomadiwodovrza
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Volg ons op

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 1 gast online.

 

Algemene ledenvergadering van 12 februari 2016 in het Witte huis te Donkerbroek

 

Om 20.00 uur wordt de vergadering geopend en heet Patrick Roth de ruim 50 leden en vrijwilligers welkom.

 

Terugblik 2015

Het begon met een traan, in Jubbega, om de verschrikkelijke gebeurtenis met Nicky Blok.

 

Er waren in 2015 weinig afgelastingen, heel veel wedstrijden en nog meer heats, het waren lange

dagen voor iedereen, maar de VTBM streeft er niet naar om klassen thuis te laten, want als iedereen meewerkt, dus niet de eerste bocht gaat verkennen, de bril nog goed opzetten of een valse start maakt, dan kunnen we ongeveer 18 á 19 heats per uur halen en dan kan iedereen toch nog op tijd naar huis. In het regelement staat ook vermeldt dat, wie hinderlijk de start vertraagd kan uitsluiting opleveren.

 

Er waren vorig jaar helaas ook vervelende dingen, waar onder: uitschelden van vrijwilligers en vechtpartijen, dit is NIET zoals wij met elkaar willen en horen om te gaan, daarom wordt in 2016 de teugels aangetrokken.

 

Op de kampioenshuldiging in Joure zijn ook dingen gebeurd die absoluut niet door de beugel konden, er waren veel glazen stuk en een deur was kapot, de pop die bij de deur stond, welke de eigenaar had gekregen van de vorige eigenaar was zijn hoofd en menu bord kwijt. De daders hadden 2 weken gekregen om zich te melden, maar tot op heden is dit nog niet gebeurd, dus als iemand weet wie hier iets mee te maken heeft dan horen wij het graag. Als het nog een keer gebeurd dan kan het zijn dat er geen kampioenshuldiging meer komt in deze vorm en dat de huldigingen op de laatste wedstrijd op de baan plaats vinden en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

 

Kasverslag

Henk Haantjes geeft uitleg over de financiën, Jan van Schoot merkt op dat de dag licenties niet klopt, Patrick legt uit dat er soms een dag licentie wordt weggegeven aan een landeigenaar. Er is weer een positief resultaat.

 

Investeringen: er is vorig jaar al een investering gedaan in de geluidsinstallatie en een nieuwe microfoon.

Brugt Vorenholt wil graag weten of er nog investeringen worden gedaan voor het komende jaar. Er wordt dit jaar inderdaad geïnvesteerd in kleding voor de vrijwilligers zoals, polo’s, jassen, gele doorwerkjassen voor de baanofficials en natuurlijk een nieuwe overall voor Lou.

Lody Blok stelt voor om een partytent aan te schaffen voor de vrijwilliger bij de fuik, zodat deze bij zeer warm weer in de schaduw kan staan, deze tent is reeds aanwezig.

Er wordt ook geïnvesteerd in de portofoons en misschien, maar dat is voor de toekomst in transponders, hiervan is een voordeel dat er snel een uitslag is, maar er is ook een nadeel dat ze niet echt betrouwbaar zijn, Patrick geeft als voorbeeld, als er een close finish is, en de ene transponder is helemaal vol, de tweede transponder is half vol, dan kan het zijn dat de volle transponder eerder genoteerd wordt, terwijl de half volle als eerste over de finish komt. Nog een nadeel, er moeten 2 lijnen op een halve meter diepte zitten voor registratie, nu kan je je voorstellen dat er op harde- en kleibanen zoals Westeremden, Menaldum en ook Roden niet zomaar gleuven zijn te graven van een halve meter diep. Er is een nieuw systeem in de maak en die resultaten wordt eerst afgewacht en er wordt met de KNMV meegekeken hoe het zich allemaal ontwikkeld.

 

Kascommissie

Op 15 jan. jl werd de kascontrole bij Carla thuis uitgevoerd door Opa Dootjes en Arjen Portijk en deze werd goedgekeurd. Deze keer was Opa Dootjes er voor de tweede keer en volgend jaar is Arjen Portijk samen met Freddie de Vries, en als reserve wordt Brugt Vorenholt gekozen.

 

Vrijwilligers beleid

Het is tegenwoordig moeilijk vrijwilligers te krijgen en dat is niet alleen bij ons, maar bij alle sporten.

Bij ons zijn er ongeveer 20 vrijwilligers op een wedstrijddag, vlaggers, fuikmedewerkers, mensen voor de tijdwaarneming, wedstrijdleider, referee, omroeper enz.

 

Vrijwilliger zijn betekend ook dat het niet vrijblijvend is, want je hebt een afspraak en deze moet je nakomen. Er helpen ook steeds meer rijders en helpers mee met het opbouwen en afbreken van de baan, dit wordt heel er gewaardeerd, zo kan iedereen snel van start en snel weer naar huis.

Desondanks worden er nog dringend vrijwilligers gezocht, dus als je iemand weet…..

 

De vrijwilligers krijgen een kleine vergoeding in de onkosten, van € 15,-, er wordt zo ie zo 1 keer per jaar een etentje verzorgt voor de vrijwilligers, deze is voorafgaand aan de feestavond en mocht de feestavond niet meer doorgaan, door vandalisme, dan gaat het etentje gewoon door.

 

Scholing

Verzekering werken niet meer mee na het tragisch ongeluk in Haaksbergen, en willen bijna niks meer verzekeren. De KNMV heeft het beperkt kunnen houden, door regels op te stellen, zoals: de baan wordt op de ochtend gekeurd door een KNMV official, meestal door Jochem de Vries, die de VTBM een warm hart toe draagt, afzettingen, er moet voldoende ruimte zijn tussen de baan en het publiek en baanofficials moeten worden opgeleid. De KNMV en VTBM willen mensen gaan opleiden zodat deze mensen gecertificeerd zijn.

 

Bij ons in het regelement staat vermeldt: als er geen vlaggers zijn dan worden er vlaggers uit de rijders/helpers geput, maar dat zal in de toekomst niet meer gaan als ze niet gecertificeerd zijn. De opleiding kost niks alleen tijd. Patrick Roth hoopt zelf de opleiding te kunnen geven, zodat er niet zover gereisd hoeft te worden. Jos Robben (omroeper) is in opleiding voor Referee.

Roel de Vries meldt zich ook aan voor de opleiding. Geke Zetzema geeft aan wat een leuke ploeg vrijwilligers de VTBM heeft.

 

Bestuurssamenstelling

Bestuurslid Karin Hamming, penningmeester Henk Haantjes, bestuurslid Pieter Ekhart, voorzitter Patrick Roth, bestuurslid Wabe de Jong, bestuurslid Loes Hoogerhuis en Carla Woudstra wie sinds 2009 is begonnen als bestuurslid/Wedstrijdsecretariaat, zij gaat helaas het bestuur van de VTBM verlaten en geeft het stokje door aan Loes Hoogerhuis.

 

Carla wordt heel hartelijk bedankt voor haar grote inzet en de vele uren die zij eraan besteedt heeft, zij krijgt een mooi bos bloemen van Patrick uitgereikt, er zou nog een cadeau aanwezig zijn, maar de post was te laat en deze wordt bij de eerste wedstrijd uitgereikt. Carla nogmaals bedankt en we zien je dit jaar gelukkig nog heel vaak op de wedstrijden.

 

Regelement

Er zijn dit jaar niet veel wijzigingen in het regelement.

 

Dit jaar worden de consequenties voor de rijders, met een te grote cilinder inhoud, wel wat groter, want vorig jaar reden er een aantal mensen, vooral bij de brommerklasse, met een te grote cilinder inhoud. De VTBM wil niet voor politie spelen, maar zal komend jaar nog regelmatig mensen oproepen die te “dik” rijden, om hun brommer/motor voor controle aan te bieden om te meten, er is speciaal een nieuwe digitale schuifmaat aangeschaft. De consequentie is dat zij alle tot dan toe verkregen kampioenspunten moeten inleveren, ook bij weigering.

Bij de andere motoren  is het lastiger en duurder om deze los te halen, maar bij ernstige twijfel kunnen wij deze ook gaan meten.

 

Klaas Kin geeft aan dat er iemand met 84cc reed, waarop Pieter antwoorde dat dit maximaal 83cc mag zijn, daarboven, is te “dik”.

Wabe de Jong snapt niet waarom je zo zou willen winnen.

 

Patrick prijst die jongens die alles voor elkaar hebben en gewoon het regelement volgen.

 

De leeftijden per klasse blijft gewoon gehandhaafd, tenzij er dispensatie door de KNMV verleent is, dan mag dat ook bij ons.

Voor de ST2 blijft nummer 96 van Nicky Blok en als Tonny met dit nummer wil rijden is het voor hem

de komende jaren gereserveerd, daarom staat Tonny in de lijst bij de ST2 vermeld.

 

Milieu eisen worden lastiger, zo mogen er niet meerdere motoren op 1 milieumat staan, dus elke motor heeft zijn eigen milieumat, zelfs als de motor op een kar staat met de wielen in een geultje met een open bodem dan moet er een milieumat onder de kar. Geke merkt nog op dat er veel rijders in het publiek blijven staan of de motor te geen paaltje in de fuik neerzetten om de volgende serie(s) te bekijken, Patrick geeft aan dat dit niet de bedoeling is, dus zorg ervoor dat je helper of rijder de motor meteen naar, de bus, auto of wat voor vervoermiddel dan ook , brengt.

 

Voor de ST2 komt er weer een B klasse, dit geldt ook voor de Damesklasse bij voldoende animo, zij rijden niet mee voor het kampioenschap, maar de punten worden wel doorgeteld vanaf de A klassen.

Bij de VT klasse wordt er naar gekeken om eerder te promoveren naar een andere klasse.

Sietse Punter vraagt of het dodemanstouw verplicht is en dat is bij ons verplicht, hier wordt ook op gecontroleerd of deze echt werkt.

 

Brugt Vorenholt geeft aan dat de plaatsing van de stopzetter heel belangrijk is en geeft aan achter het stuur zodat hij er niet uit gestoot kan worden door klei of stenen, maar heel veel geven aan dat het meestal aan een te lang touwtje ligt, dat een steen of klei de stopzetter eruit kunnen trekken. Dit is heel simpel op te lossen door, het touwtje korter te maken en een stukje schilders tape 1 rondje om de stopzetter te doen (dus geen hele rol).

 

Er mogen geen flippers/tear offs meer gebruikt worden op de bril, dit is vanaf nu verboden, want deze flippers/tear offs verteren niet en landeigenaren vinden ze na 2 jaar weer terug in hun land, ga gewoon met een roll off bril rijden.

 

Ongewenst gedrag wordt niet meer getolereerd, de teugels worden hierin strakker aangetrokken, bij twijfel wie verantwoordelijk is, wordt er geen straf uitgedeeld. De rijder blijft verantwoordelijk voor de helpers en aanhang. Deze kan geschorst worden voor de volgende wedstrijd en mag de wedstrijd waarvoor hij/zij geschorst is mee helpen als vrijwilliger. Iedereen kan respectvol met elkaar omgaan, dit geldt voor zowel rijders/helpers/aanhang en vrijwilligers.

Niemand heeft nog vragen met betrekking het regelement.

 

Pauze: 21.05 uur

 

Basis Sport Licentie/KNMV licentie

De Basis Sport Licentie is nog niet de ideale licentie, want er moet nu per tak aangegeven en betaald worden, de districtslicentie was beter voor de rijders, want dan konden ze alle takken van sport proberen. De dag licenties kunnen niet meer door de clubs zelf worden aangevraagd, dit moet door de rijder zelf worden aangevraagd bij de KNMV en kost nu geen € 15,- maar € 27,50. Dus op het laatste moment beslissen om een wedstrijd mee te rijden voor een dag zit er niet meer in en goed kijken of de juiste tak van sport wordt aangevraagd, want staat de juiste tak van sport er niet op vermeldt, betekend geen deelname!!!

 

Met de KNMV licentie mag je geen DMX rijden, met een Basis Sport Licentie met een KNMV lidmaatschap mag je wel DMX gaan rijden en KNMV grasbaan wedstrijden, zodra er gemeld wordt dat de rijder KNMV lid is, rij je mee voor het kampioenschap, zie art. 15.1.

Het gevaar van deze constructie is dat de KNMV geen Nederlands Kampioenschap meer uitschrijft als er geen KNMV licentiehouders meer zijn en dan komt iedereen bij de VTBM en komen wij de dag niet meer door.

Als je een Basis Sport Licentie aanvraagt, dan kies je natuurlijk voor je favoriete club “de VTBM” zodat de KNMV ons het tientje overschrijft voor elke Basis Sport Licentie.

 

 

Kalender

De eerste 2 wedstrijden is nog onzeker ivm de vergunning aanvraag bij de gemeente Heerenveen, voorheen kon er een vergunning aanvraag worden gedaan van 5 kantjes met een tekening die niet op schaal getekend hoefde te worden. Nu moet er bij deze gemeente een aanvraag worden gedaan van 20 kantjes met 3 tekeningen die helemaal op schaal getekend moeten worden. De gemeente geeft aan dat er een wet bestaat sinds 1953 met de wet op de zondagsrust, dit houdt in dat er voor 13.00 uur geen onnodig geluid geproduceerd mag worden. Een alternatief voor 20 maart zou kunnen zijn: Roden/Vledderveen of een baan in Friesland. 10 maart is een reserve datum. In het weekend van 5 mei wordt een druk weekend, want op 5 mei rijdt de VTBM in Westeremden, 6 mei rijdt de KNMV in Opende en 7 mei rijdt de VTBM in Vledderveen en dit weekend zijn Patrick en Pieter in Polen.

Op 4 juni gaan we rijden in Houtigehage en de dag erna op 5 juni in Noardburgum en we gaan proberen of er 4 juni overnacht kan worden in Noardburgum. Ovb 17 juli in Jubbega bij de brommersprint en 4 september is ook ovb Tzum.

In Roden worden er zonder de Toppers, 50cc en 65cc B gereden, maar wordt waarschijnlijk de zijspannen toegevoegd.

 

Patrick geeft aan dat er nog 6 andere organisatoren ons willen hebben, bij hun evenement.

De kalender wordt nog  op onze site gezet.

Er zijn geen vragen over de kalender.

 

Rondvraag

*Freddie de Vries is niet aanwezig, maar had een vraag of er ook minder klassen konden rijden op een dag zodat iedereen op tijd thuis kon zijn, vooral op de zondag, deze vraag is in het begin beantwoord.

*Bareld van der Veen vraagt wie er bij de Damesklasse beslist wie er in de A of in de B komt. Patrick geeft aan dat dit net zo gebeurd als bij de Toppers en de 65cc B door het bestuur.

*Lody Blok vraagt of er ook een helm keuring komt: dit is bij ons nog niet verplicht, maar wees zelf ook verstandig en koop niet een gebruikte helm als je niet weet wat er mee gebeurd is, maar koop een nieuwe het is ook voor je eigen veiligheid, Patrick gaat de KNMV vragen of er bij de eerste wedstrijd ook een technisch official aanwezig kan zijn om alvast de helmen te keuren. Pieter regelt de stickers. In de toekomst wordt een helm keuring verplicht.

Er zijn verder geen vragen meer

 

Patrick sluit de vergadering om  22.03 uur