GRASBAANRACES

Aankomende evenementen

  • Geen aankomende evenementen beschikbaar

Evenementen

« maart 2024 »
zomadiwodovrza
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Volg ons op

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 1 gast online.

 Algemene ledenvergadering van 24 februari 2017 in het Witte huis te Donkerbroek

 

Om 19.50 uur opent Patrick Roth de vergadering en heet een kleine 50 leden en vrijwilligers

welkom.

 

Patrick verontschuldigd zich, omdat de agenda laat op de site is komen te staan, maar dat het wegens privé omstandigheden niet eerder is gelukt.

Patrick stelt ook het bestuur voor, Wabe de Jong, bestuurslid, Pieter Ekhart, bestuurslid,

Karin Hamming, bestuurslid Patrick Roth, voorzitter en Loes Hoogerhuis, wedstrijdsecretariaat.

 

Ingezonden stukken

Er is 1 ingezonden stuk binnen gekomen en dit is een brief van Jappie de Vries, bekend als de

vader van Thijs de Vries, hij vraagt in de brief of Thijs weer mag komen rijden, want hij mag niet

de dupe worden van het gedrag van zijn vader en van zijn broer. Patrick geeft aan dat familie de Vries een brief heeft gekregen met een schorsing, dit i.v.m. de vechtpartij in Vledderveen. In 2017 zijn zij

nog niet welkom, maar misschien mag Thijs in 2018 weer komen rijden, maar Patrick wil hier eerst een gesprek met familie de Vries over hebben, maar 1 ding is zeker, Jappie en Jan zijn niet meer welkom, als Thijs weer gaat rijden en als Jappie en Jan aanwezig zijn, dan rijdt Thijs niet.

 

Terugblik

De eerste twee wedstrijden, Jubbega en Oudehorne waren helaas afgelast, dit i.v.m. problemen met de gemeente Heerenveen, Patrick legt uit dat we, in Jubbega, op het laatste moment moesten uitwijken naar een ander stuk land dat 200 meter verderop lag, want het eerste land was te nat, maar dat daar weer een nieuwe vergunning voor aangevraagd moest worden, wisten we niet. Een paar leden hadden rijplaten kunnen regelen, die gesponsord werden, en die alvast klaar gelegd, ze hadden het hek met een dikke ketting en een slot, dicht gedaan, zodat er niemand bij de rijplaten zou kunnen komen, maar de gemeente dacht daar helaas anders over, ze belden Patrick om 3 uur op, die aan het werk was in Apeldoorn dat hij binnen 3 kwartier de rijplaten moest verwijderen, Patrick kon onmogelijk binnen 3 kwartier in Jubbega zijn en gaan regelen dat de rijplaten opgehaald werden.

Conclusie, de rijplaten werden in beslag genomen door de gemeente, een fikse boete hebben gekregen en we heel veel moeite moesten doen om de rijplaten weer bij de eigenaar te krijgen.

De tweede wedstrijd hebben we wel kunnen rijden, toen zijn we uitgeweken naar Sportcentrum te Roden, mensen daar hebben heel veel werk verzet om ons daar te kunnen laten rijden, hier mochten we heel veel rijders verwelkomen.

Rest van de wedstrijden is goed verlopen en hebben we mooie racen en strijd gezien, maar ook naast de baan was er strijd, er waren in de damesklasse, 125 jeugd en ST2 wat strubbelingen en met die klassen zijn gesprekken geweest, maar voor iedereen geldt, gebruik je verstand, want je wordt er niet rijk door. Daarom hebben we de campagne “Heb RESPECT voor elkaar” van de KNMV overgenomen., zodat iedereen er bewust van wordt dat je gewoon respect hebt voor een ander.

In Jubbega bij de brommersprint waren we heel erg welkom en daarom rijden we er dit jaar weer, Willmesoord hadden we een hele mooie baan, alleen het rennerskwartier was wat minder

begaanbaar, Patrick  heeft van een collega club nog een compliment gehad, dat we daar hadden gereden, maar ze verklaarden ons wel voor gek, mochten er weer zulke omstandigheden zijn, dan gaan we het niet weer doen.

Over het algemeen waren de wedstrijden goed bezet en waren we toch wel op tijd klaar, dit met medewerking van de rijders, die vlot naar het lint reden en niet eerst 3 kwart van de baan gingen bekijken, bril en handschoenen nog goed moesten doen. De Snertcup hadden we ook een mooie dag met toch wel nieuwe gezichten.

De feestavond was gezellig , mag wel wat meer gefeest worden en niet zodra je de beker hebt meteen naar huis toe gaan, er is dit jaar niks vernielt, waar we heel blij mee zijn. Het is alleen jammer dat de daders van 2015, zich nog steeds niet hebben gemeld, dus als ze nog wroeging krijgen, mogen ze zich alsnog melden.

Op de feestavond waren helaas niet alle aanmoedigingsprijs winnaars aanwezig, maar nu wel, dus Patrick vroeg eerst Evelien Koopmans om naar voren te komen om haar herinneringsprijs in ontvangst te nemen. Bert Dijkstra neemt de aanmoedigingsprijs van Reinoud Beverwijk in ontvangst en Arnold te Hoeve zorgt er voor dat Jeroen van den Brug zijn aanmoedigingsprijs krijgt.

 

Kasverslag

Loes Hoogerhuis nam dit op haar, doordat Henk Haantjes op vakantie was, ze heeft hier een paar

hoofdpunten genoemd, zoals onder andere de Inkomsten van 2016, leden lidmaatschap was hoger dan in 2015, dit komt doordat wij meer leden hadden, inleg wedstrijden, sponsering verloting, rente wat niet meer zo hoog. De Uitgaven van 2016: huur banen is gelijk, vergunning banen was dit jaar hoog, doordat er een forse boete bij zat, de meeste bedragen zijn wedstrijd gerelateerd tot aan de

overige kosten, dit heeft er mee te maken dat er is geïnvesteerd in onder andere kleding, brandblussers en gereedschap. Voor het eerst sinds 2009, sluiten we het jaar negatief af.

Patrick gaf ook nog aan dat de VTBM heel moeilijk was te vinden in het lijstje van de KNMV als je de Basis sport licentie aanvraagt, hier gaat Patrick nog achteraan.

 

Kascommissie

Op 3 jan. jl werd de kascontrole bij Henk thuis uitgevoerd door Freddie de Vries en Brugt Vorenholt en deze werd goedgekeurd. Deze keer was het wat anders dan anders doordat Arjen Portijk er niet

bij was, dus nu is Freddie de Vries aftredend en schuift Brugt Vorenholt door naar plaats 1,

Willem Dekkinga bezet de 2e plaats en Jos Robben is reserve.

 

Bestuurssamenstelling

In het begin zijn de bestuursleden al voorgesteld. Henk Haantjes heeft aangegeven te willen stoppen als bestuurslid, maar blijft voorlopig onze penningmeester, wat Henk super goed doet, onze complimenten. Wij zijn wel op zoek naar nieuwe jonge bestuursleden die bij de club passen. Wij besteden niet veel tijd aan het vergaderen, dit gebeurd grotendeels via de mail of via de app. Patrick Roth is al 9 jaar voorzitter en roept mensen op die misschien wel interesse hebben in het voorzitterschap, want hij wil het stokje op den duur tocht wel doorgeven en jong bloed is altijd goed.

 

Pauze: 20:30 uur

 

Vrijwilligers

Wij zijn blij met de vrijwilligers, helaas is het iets te weinig, maar die er wel zijn, zijn trouwe vrijwilligers.

Opa Dootjes die het hele jaar spulletjes verzameld voor de verloting onze dank daarvoor, de familie

Kramer die met de jurywagen rond rijdt en schoonmaakt en helemaal up to date houdt en alle vrijwilligers die hun steentje bijdragen.

Sommige mensen komen helaas maar 1 keer en zien we ze niet weer. Vrijwilliger zijn is niet vrijblijvend, dit wordt elk jaar genoemd in de vergadering, want we kunnen echt niet zonder vrijwilligers. Als je iemand kent die vrijwilliger wil zijn, sleep de mensen mee die een hart voor de motorsport hebben. Wij komen echt mensen te kort. Soms is het toch veel werk, vooral als de baan nog helemaal opgezet moet worden, op sommige banen staan de schuttingen al, maar hier moeten de pionnen, de geluidsinstallatie en de startinstallatie neergezet worden. Vrijwilligers zijn echt nodig! Na de wedstrijd moet alles weer opgeruimd worden, het is elke keer het zelfde groepje die alles moet opruimen, dus kom gewoon ’s ochtends helpen de baan op te zetten en na de wedstrijd weer alles op te ruimen, want helaas komen de banen niet uit de lucht vallen.

Vlaggers mogen dit jaar nog zonder certificering vlaggen, maar met ingang van 2018, stelt de verzekering het verplicht dat mensen die op de baan staat en opleiding hebben gehad tot official.

Nu kunnen we nog mensen uit het publiek halen als we vlaggers te kort komen, maar dat kan in 2018 heel anders zijn, dan kan de verzekering, als er een ongeluk gebeurd, moeilijk gaan doen doordat er een niet gecertificeerd persoon staat te vlaggen en zeggen, wij keren niet uit, verhaal het maar op de club. Dus dit wordt echt een probleem. Oplossing: we stoppen ermee, maar dit is de meest makkelijke oplossing en dat is niet de bedoeling.

Een andere oplossing is: zodra je lid wordt van de VTBM, dan ben je verplicht om een gecertificeerde vlagger mee te nemen, in de cross gebeurd het tegenwoordig ook al, dat een rijder/helper, een dagdeel meehelpt, zodat je meer kan rouleren en het in de toekomst mogelijk blijft om te rijden. Het staat ook al in ons reglement, als wij mensen te kort komen, mogen wij mensen aanwijzen om te helpen, maar als er genoeg vlaggers zijn en zich blijven aanmelden, dan is dit nog niet nodig, maar hier moeten we wel over nadenken. Er blijven helaas te weinig vlaggers over om te rouleren.

Wij kunnen nog steeds onze vrijwilligers een kleine tegemoetkoming in de kosten aanbieden en op het einde van het jaar wordt er ook nog een etentje voor hun verzorgd.

HET IS NU NODIG, want het is vijf voor twaalf.

 

Scholing

Er is op dit moment een opleiding voor official voor de baansport, deze mag gegeven worden door Patrich Roth en hij is niet moeilijk, hij wordt gegeven op 15 maart 2017, sommige mensen hebben al, bij een andere club, het certificaat gehaald, alleen voor de cross, maar hier gaat de verzekering niet mee akkoord, doordat dit een andere tak van sport is.

Het certificaat is 3 jaar geldig en de cursus is helemaal gratis, de KNMV neemt de kosten op hun, het kost alleen wat tijd. Dus meldt je aan.

 

Toekomst

De Vereniging bestaat nu 45 jaar, maar dit moet nog even nagezocht worden, want er is helaas weinig bewaard gebleven. Het wordt onderhand moeilijker om vergunningen te krijgen, door o.a. het ongeluk in Haaksbergen, Oosterwolde (gld) Hoornsterzwaag enz. Vroeger was een vergunningaanvraag van 5 A4-tjes en een schetsje van de baan, voldoende. Tegenwoordig moet alles officieel en op schaal getekend worden en dit is naar een pak papier gegaan en je wordt ook nog door de gemeente verhoort, met, stel nou: er iemand met drugs op agressief het terrein op komt, wat doe je dan, stel nou dat ……

Er komt nu veel meer bij kijken, zoals: geluid voor klagende omwonenden, milieu, tear offs zijn nu verboden, want landeigenaren komen ze na jaren nog tegen. Bij de ONK’s en WK mogen het nog wel.

 

De vergunningen worden ook duurder, gemeente Staphorst zet ons onder een categorie 1 neer, kosten € 2.000.-. Moeten we alleen maar naar de vaste circuits, toe?, jeugd competitie van de KNMV overnemen, dit is niet de insteek van de VTBM, moeten we dingen anders doen, bijvoorbeeld andere klassen erbij, bijv. elektrische klasse, zijspannen …….

 

De transponders is bij de VTBM nog niet aan de orde, de kosten voor de apparatuur is voor de VTBM nog te dragen, het ingraven van de kabels wordt een groot probleem, vooral op de kleibanen, maar dan moeten de vrijwilligers nog eerder komen om de baan klaar te maken.

De lussen kunnen helaas niet bovenlangs gemonteerd worden, doordat de transponders naar beneden uitstralen en bovenlangs heeft de wind er veel invloed op, dat wordt onmogelijk.

 

Sommigen klagen ook over de inschrijving, dat ze weer in de lange rij moeten gaan staan, kan dit ook anders, bijvoorbeeld digitaal inschrijven? Lange dag, wij willen graag alle klassen laten rijden, iedereen is meestal wel om 9.00uur aanwezig, moeten wij dan niet eerder beginnen?. Op de lange banen laten we de kleintjes al niet rijden, daar houden we al rekening mee.

Misschien moeten wij een maximaal aantal rijders inschrijven per klasse?. Hier moeten we toch met zijn allen over nadenken. Kom met nieuwe ideeën, wij staan overal voor open.

 

 

 

Lou vraagt, waarom de rijders elke wedstrijd nog moeten trainen, omdat de meesten toch 25 wedstrijden rijden, Patrick geeft aan dat dit verplicht wordt door de verzekering, misschien een optie om de trainingen in te korten met 2 rondjes en een starttraining. Er zijn al een minimale pauze voor de vrijwilligers, maar er moet ook nog een dagindeling gemaakt worden en dat neemt zijn tijd ook.

Er wordt ook gevraagd om klassen te schrappen, maar zijn er ook boze mensen, want dan kan het zijn dat het voor sommigen een thuis wedstrijd is of een mooie baan is en als er afgelastingen zijn, dan rijdt de ene klasse wel bijv. 15 wedstrijden en een andere klasse misschien maar 12 en dat is niet ons streven, daarom willen we graag alle klassen, elke wedstrijd, laten rijden. Misschien dat het in de toekomst toch moet.

Kostenbesparing is toch lastig, maar in de cross gaan ze proberen om de 250cc 2 takt aantrekkelijker te maken, dit gaan de RIVM testen, dit gaan we in de gaten houden en hier over nadenken om het bij de VTBM ook toe te laten als de testen goed uitpakken.

 

Kalender

De meeste datums zijn al definitief, maar een aantal zijn nog onzeker, hier moeten we eerst mee in gesprek, dus die datums komen er nog bij. De Basse heeft ons benaderd om daar een wedstrijd te organiseren, dus daar moeten we ook nog naar toe. Beerta is ook een optie, misschien komt deze ook nog op de kalender. Harich lukt helaas niet, doordat de landeigenaar heeft geweigerd, maar daar wordt nog aan gewerkt. Houtigehage valt, na heel veel jaren, helaas ook af, maar Wopke moest de laatste jaren heel veel alleen regelen, er is te weinig animo om nog een grasbaanwedstrijd te organiseren, doordat er veel leden van de vereniging Sportlust zelf niet meer grasbaan rijden.

Jubbega en Oudehorne hebben we even niet op de kalender gezet i.v.m. de gemeente, normaal liggen we al onder een vergrootglas, maar nu zouden we onder een microscoop komen te liggen, dus dat laten we je dit jaar maar even voor wat het is.

Op 25 maart willen we beginnen met een trainingsdag in Vledderveen, in de ochtend, de klassen 50cc tot en met de dames B groep en de nieuwe rijders, zodat er weer even een opfris cursus gegeven kan worden, mbt startprocedure, vlaggen, enz. en vanaf 13.00 uur vrij trainen voor iedereen, maar wel een kleine vergoeding doordat wij de baan moeten huren. De dag erna op 26 maart de eerste wedstrijd ook op Vledderveen. April zijn er niet veel datums vrij, maar op 1, 2 en 23 april zijn er nog datums vrij en gaan wij kijken of we een wedstrijd in kunnen lassen. Westeremden op 13 mei, bij Mans Engel, altijd gezellig. Rouveen proberen we, op 25 mei te rijden. Noordburgum is op 28 mei, een mooie snelle baan. Dan het eerste vraagteken op 25 juni: Menaam, Aart weet nog niet of ze nog een wedstrijd willen organiseren, dus dat horen we nog. Op 1 juli gaan we naar de brommersprint in Jubbega, op een zaterdag i.v.m. een wedstrijd in Frankrijk. Het tweede vraagteken is op 8 juli, Lutjegast, hier hebben we nog niks van gehoord, maar dat zal wel loslopen. Boetoebaan te Joure op 22 juli. Willemsoord op 26 en 27 augustus, weer 2 dagen, hopelijk dit jaar wel droog. Tzum op 3 september, er wordt waarschijnlijk nu een baan gemaakt op het rennerskwartier van de vrachtauto’s.

10 september gaan we naar Noordwolde. Dan gaan we op 23 september naar Kuinre, waar het altijd een feestje is. De finale wedstrijd wordt dit jaar verreden op 1 oktober in Opende op het bekende Strandheem circuit en de afsluiter van dit jaar, de Snertcup te Vledderveen op 15 oktober. Dit jaar geen Roden, doordat er onder de rijders geen animo meer is om daar te rijden, de laatste keer waren er ongeveer 70 rijders.

De kosten voor de baan zijn te hoog, elektrische tijdskosten, afvalkosten voor de catering, wat wij helemaal niet gebruiken.

 

Rondvraag

Dennis ten Hoeve heeft een opmerking over het stickers plakken in Joure, dat hij te laat was in de fuik, Wabe geeft aan dat het niet altijd mee kan zitten en dat het toen opgelost is, Peter Slot merkt op dat sommige rijders te vroeg in de fuik staan. Zorg gewoon dat je op tijd bij de fuik bent, maar niet veel te vroeg.

Michel Ebink vindt dat er weinig respect is onderling en naar vrijwilligers toe, Patrick geeft aan dat dit jaar een aantal mensen die een brief thuis hebben gehad, die even thuis mochten blijven, en er zijn een aantal mensen die stage hebben gelopen. Blijf respect houden voor je medecoureurs en de vrijwilligers, ook op het rennerskwartier en anders mag je mee helpen, een enkeling moet je meerdere malen waarschuwen, tot het moment komt dat diegene helemaal thuis mag blijven, want het is en blijft voor iedereen een hobby.

Joop Kuiken, zegt dat camera beelden niet geaccepteerd moeten worden, Patrick geeft aan dat er in het reglement is opgenomen dat je tegen een referee geen protest kan indienen. Referee is de raarste baan die er is, want je moet alles volgen, 6 paar ogen hebben om alles te volgen en dat is soms heel erg moeilijk. Als er een beslissing is genomen waar je het niet mee eens bent, mag je best even boos zijn en verhaal komen halen, maar na de wedstrijd moet het ook weer goed zijn, want soms is het in je voordeel en soms in je nadeel. Sommigen schelden je uit op de wedstrijd en dan gaan ze nog door op social media, respect is wel de basis, beide kanten op.

Yvonne Dijkstra vraagt of de 85cc voor de damesklasse kan rijden, dit doordat zij kleinere wielen hebben dan de dames, hier gaan wij rekening mee houden zegt Patrick. Yvonne vraagt of Lou ook tussen 2 pionnen kan in staan op een vaste plek, dit omdat er heel veel rijders hun startplek kiezen naast de starter, Patrick legt uit dat de starter niet een vaste plek heeft, maar het is net waar Lou ruimte heeft.

Ze vraagt ook, waarom de Toppers geen bloemen krijgt, want de B klassen krijgt wel een beker, maar geen bloemen, hier wordt door het bestuur over nagedacht.

 

Toppers/50cc en 65 B groep mag 1 begeleider op het midden terrein, maar minimaal 4 meter bij de baan vandaan, want het is niet de bedoeling om ze weg te duwen bij de start en aan te moedigen.

Jamie Elsinga merkt op dat er heel veel ouders op de baan staan om de starthulp er in te trekken, Pieter geeft aan, dat er veel ouders hun eigen kind helpen met de starthulp en dan weglopen, maar dat is niet de bedoeling, maximaal 3 ouders op de baan en alle kinderen helpen met de starthulp, zelf even afspreken en dan gaan de wedstrijden ook vlotter door. Vereniging staat voor SAMEN.

Er zijn verder geen vragen meer.

 

Patrick bedankt iedereen voor hun komst en sluit de vergadering om 22.10 uur.